ZATERDAG 10 augustus

Spellen, komkommers, bloemschikken, pannenkoeken, beachvolleybal en vuurwerk

De Oranjevereniging organiseert samen met de Tuinbouwstudieclub een leuke ochtend vol spellen. Zo kunt u een bloemstukje maken, komkommers sorteren, pannenkoeken eten en de mooie pentekeningen van Jan van der Sman bezichtigen.

Spellenconcours

De kinderen (2-12) jaar kunnen hun stempelkaart volmaken bij het spellencircus. Om 10.15 uur beginnen de activiteiten, waarna u met het hele gezin kunt genieten van dit alles tot 12.30 uur.

Oud-Hollandse spelen die nooit gaan vervelen. Bij de ingang van de grote tent kunnen de kinderen zich bij de tafel van Oranjevereniging Nootdorp melden voor een stempelkaart met 9 vakjes. Er zijn 12 spellen en na deelname van ieder spel wordt de kaart afgetekend. Als ze het parcours volbracht hebben (minimaal 9), krijgen ze bij inleveren van de stempelkaart een leuk cadeautje. De deelname is ook hier gratis. De samenstelling van de spellen is ieder jaar weer anders.
Met dank aan Peter van der Helm, de man met twee rechterhanden.

Pannenkoeken eten

De pannenkoeken van de Nootdorpse Oranjevereniging zijn worden u gratis aangeboden en geef toe, dat hoort u toch niet vaak. Daarom meldt u zich op zaterdagochtend tussen 10.00 en 12.30 uur natuurlijk ook bij onze vrijwilligers die klaarstaan om honderden pannenkoeken te bakken.

Komkommer sorteerwedstrijd

En dan niet de komkommer zelf, maar het gewicht.
En u mag even voelen hoe dat voelt, een komkommer met dat specifieke gewicht.

Bloemschikken

Liefhebbers kunnen een bakje met oase kopen voor € 2,50 en een bloemstukje maken.
U kunt het stukje ter beoordeling bij de organisatie aanbieden.
De kinderen kunnen apart hun creatie laten beoordelen. Doe mee en maak kans op één van de vele prijzen.

Pentekeningen raden

Jan van der Sman zal dit jaar weer aanwezig zijn in de grote tent met een 16 tal pentekeningen. Om ze te aanschouwen is al een motief om mee te doen aan dit leuke spel.
Het is dit jaar de bedoeling dat u raadt hoeveel schoorstenen er staan op de tekeningen die u voor u ziet liggen.
Wij wensen u veel puzzelplezier. En uiteraard krijgt de winnaar een mooie pentekening.
Jan van der Sman verwacht u vanaf 10.00uur bij hem aan zijn kraam op het kermisterrein.

ZATERDAG 10 augustus

Spellen, komkommers, bloemschikken, pannenkoeken, jonge dieren en pentekeningen

Gemeente Nootdorp  is van oorsprong een agrarisch dorp. We genieten als inwoners massaal van natuurlijk en rustig wonen. De ligging van onze gemeente is dan ook zeker uniek te noemen met alle ruimte en natuurgebied om ons heen.

De zaterdagochtend is bij uitstek geschikt om even bij te praten. Bij te praten over de afgelopen week vol activiteiten of bijpraten met uw buren en kennissen die u ongetwijfeld weer tegen zult komen bij de agrarische ochtend in de grote feesttent op het kermisterrein. De Oranjevereniging organiseert samen met de Tuinbouwstudieclub een leuke ochtend vol spellen. Zo kunt u een bloemstukje maken, komkommers sorteren, kleinvee bekijken, pannenkoeken eten en de mooie pentekeningen/schilderijen van Jan van der Sman bezichtigen.

Spellenconcours

De kinderen (2-12 jaar) kunnen hun stempelkaart volmaken bij het spellencircus. Om 10.15 uur beginnen de activiteiten, waarna u met het hele gezin kunt genieten van dit alles tot 12.30 uur.

‘Oud-Hollandse spelen die nooit gaan vervelen’: het kan zo op een tegeltje. Bij de ingang van de grote tent kunnen de kinderen zich bij de tafel van Oranjevereniging Nootdorp melden voor een stempelkaart met 9 vakjes. Er zijn 12 spellen en na deelname van ieder spel wordt de kaart afgetekend. Als ze het parcours volbracht hebben (minimaal 9), krijgen ze bij inleveren van de stempelkaart een leuk cadeautje. De deelname is ook hier gratis. U kunt uw kind natuurlijk vergezellen maar evengoed even neerstrijken voor een kopje thee of koffie. De samenstelling van de spellen is ieder jaar weer anders. Sommige komen dit jaar zeker terug zoals het koe melken (geen echte hoor!). Maar daarnaast zijn ieder jaar weer nieuwe zelfgemaakte spellen te spelen. Met dank aan Peter van der Helm, de man met twee rechterhanden.

Pannenkoeken eten

De pannenkoeken van de Nootdorpse Oranjevereniging zijn om drie redenen uniek.
Ten eerste natuurlijk de excellente smaak. Maar ja, horen wij u denken. Dat zeggen ze allemaal.
Maar onze pannenkoeken worden u gratis aangeboden en geef toe, dat hoort u toch niet vaak.
En ten derde krijgt u van ons als enige in heel Nederland een smaakgarantie, want de voorzitter proeft het eerste exemplaar eigenmondig voor!
En daarom meldt u zich op zaterdagochtend tussen 10.00 en 12.30 uur natuurlijk ook bij onze vrijwilligers die klaarstaan om honderden pannenkoeken te bakken. We zijn niet te missen naast de tenten van Het Witte Paard op het Dobbeplasterrein.

Komkommer sorteerwedstrijd

Eén geven ze er weg, de dames en heren van de Tuinbouwstudieclub. Eén komkommer. En dan niet de komkommer zelf, maar het gewicht. En u mag even voelen hoe dat voelt, een komkommer met dat specifieke gewicht. En daarna liggen er nog 39 klaar om stuk voor stuk door u op het juiste gewicht te worden geschat. Even goed vastpakken. Linkerhand, rechterhand. Niet te hard knijpen. Hoewel, het zijn kwaliteitskomkommers. Die kunnen wel een stootje hebben.

Een traditioneel Nootdorpse activiteit die begon in 1963 bij tuinder Cor Meewisse achter in zijn kas. Doe mee en probeer op de lijst met winnaars te komen en geniet van de eeuwige roem. Een jaar lang mag de wisselbeker thuis op de kast staan. Ook zijn er een groot aantal agrarische prijzen te winnen. Deelname is gratis. Na afloop worden de producten die over zijn zoals bloemen, komkommers, tomaten, paprika’s enz, voor een vriendelijke prijs verkocht.

Kleinvee

En terwijl u al uw agrarische kennis loslaat op de kromme jongens, kunnen uw kinderen of kleinkinderen terecht in de ministal van Gerrit van den Bosch, waar de konijnen, hamsters en cavia’s van hand tot hand gaan. Onder begeleiding van vrijwilligers en leiding kunnen de kleinsten onder ons de beestjes aaien, knuffelen en vasthouden.

Bloemschikken

Ter vervolmaking van de agrarische historie van Nootdorp kunnen de liefhebbers van bloemstukjes en biedermeiertjes, en wie is dat niet in Nootdorp, hun hart ophalen aan de grote variatie van bloemen en groen. In vele soorten en kleuren zijn ze voorradig om de mooiste stukjes te schikken.
U koopt een bakje met oase voor € 2,50 en maakt van de kersverse bloemen een creatie waarvan u thuis nog veel plezier heeft. U kunt het stukje ter beoordeling bij de organisatie aanbieden. Er zijn verschillende categorieën, zoals biedermeier en bloemstukjes. De kinderen kunnen apart hun creatie laten beoordelen. Doe mee, en maak kans op één van de vele prijzen. Ook hier is een mooie wisselbeker te winnen voor het mooiste bloemstuk gekozen door een jury.

Pentekeningen en schilderijen raden

Jan van der Sman zal dit jaar weer aanwezig zijn in de grote tent met een 14 tal pentekeningen en olieverf schilderijen. Om ze te aanschouwen is al een motief om mee te doen aan dit leuke spel.
Het is dit jaar de bedoeling dat u raad hoeveel dieren er staan op de schilderijen die u voor u ziet liggen,wij wensen u veel puzzelplezier.
En uiteraard krijgt de winnaar een mooi schilderij.
Jan van der Sman verwacht u vanaf 10.00 uur bij hem aan zijn kraam op het kermisterrein.

De activiteiten van Oranjevereniging Nootdorp worden mogelijk gemaakt door de verkoop van donateurkaarten. Het is een leuke ochtend voor Nootdorpers en voor de nieuwe bewoners van Nootdorp om eens kennis met elkaar te maken.

We zien u graag weer... of voor de eerste keer!